Tina Dalbøge

Tina Dalbøge driver sin virksomhed fra TinaDalboge.dk og Kreahobshop.dk

Det er svært at sætte ord på Tina Dalbøge og hendes virksomhed(er), men vi prøver med ord som forfatter, idémager, kreativ kvinde, "hobby-virksomhed", hittepåsomhed-ud-over-enhver-grænse, webshopindehaver, forlægger, blogger, kursusudbyder, kreativ eventmager, boligstylist …

Tina har i efteråret 2013 åbnet en webshop med materialer til kreative projekter, men derudover har hun gennem flere år også drevet sitet TinaDalboge.dk - en blog med kreative tips og idéer. Hun har udgivet 24 kreative e-bøger på eget forlag, ”Look my Book”, og laver kurser for virksomheder, institutioner, biblioteker m.m. Derudover rykker hun også ud med events for erhvervslivet, hvor der bliver sparket til kreativiteten. Hun kan lokkes hjem i privaten og klare en boligstyling, hun er gør det selv-ekspert i JP LIVING´s brevkasse, og hun har flere gange været på TV, hvor hun har præsenteret kreative idéer og påfund.

Tina Dalbøge har i mange år levet som selvstændig og har det ikke fra fremmede, idet hendes far var iværksætter, og Tina allerede som barn fulgte ham tæt i hans virksomhed. Også han var dygtig til at udvikle idéer og sætte nye ting i produktion. Lysten til at være sin egen herre mener Tina at have fået fra ham.

Tinas søn, Andreas Dalbøge (som vi også har interviewet), er også selvstændig, og Tina støtter ham hele vejen. Derudover har Tina igennem de senere år haft mange praktikanter i sin virksomhed. Hun vil gerne give et bidrag til at give dem erfaringer, noget brugbart på deres CV og en god reference, så de har lettere ved at få et arbejde.

Ejerform

Tina kører alle sine aktiviteter under et CVR-nummer, og virksomheden er personligt ejet. Hun har aldrig overvejet andre modeller og mener ikke at have behov for at ændre på noget. Tina startede allerede i 1997 butikken ”Dekori – gaver & påfund” sammen med sin søster, og de drev den sammen i nogle år. Dernæst vendte hun tilbage til et job som ansat i nogle år, og herefter sprang Tina igen ud som selvstændig i 2006 og har været det lige siden.

Hvad driver dig som selvstændig?

”Et stort drive og ønsket om at inspirere andre med anderledes og skæve idéer. Det har aldrig været pengene, der var drivkraften, men derimod min passion. Jeg er helt uhyggeligt dårlig til at blive sat i kasser. Jeg vil gerne samarbejde med andre, men jeg passer ikke godt til at være ansat.” fortæller Tina med et smil og fortsætter: ”Jeg er bare ikke god til at arbejde 8-16 og sidde og sludre i frokoststuen. Jeg startede som selvstændig, fordi jeg bare ikke kunne andet. Jeg var nødt til det. Og jeg elsker at kaste mig ud uden faldskærm.”

Tina fortæller videre, at da hun drev butik med sin søster, kunne hun mærke, hvilken tilfredsstillelse det var for hende at gøre tingene selv, og det har fulgt hende lige siden. Som iværksætter skal man selv gøre det hele – både det sure og det søde. ”Det tænker jeg ofte på, hvis jeg hører lønmodtagere brokke sig over arbejdsopgaver, de ikke gider. De skulle lige prøve 14 dage som selvstændig. Der er ingen kære mor – der er kun dig selv, og hvis der er noget, der halter, så er der kun dig til at fikse det – og til at betale for udgifterne.”

Forhindringer før og efter start?

Tina havde ikke tænkt så meget i udfordringer og problemer, før hun startede. Måske på grund af sin familiemæssige baggrund? Hun var i hvert fald ikke nervøs for ikke at kunne klare, hvad hun bestemte sig for!

”Jeg havde faktisk skyklapper på og kastede mig bare ud over kanten,” fortæller Tina. ”Min mand støttede mig i det og havde også mange idéer til min forretning. Jeg startede med at oprette Bolig-stylist.dk og gik i gang med at lave nogle gratis cases med før-/efterbilleder. Det gav mig referencer til min hjemmeside og meget omtale i pressen. Allerede fra starten havde jeg et særkende, som jeg altid har holdt fast i. Nemlig at tingene skal mikses og gerne må være specielle og anderledes - jeg går ikke efter standardløsninger, og det har været noget kunderne kunne lide, for jeg blev hurtigt anbefalet.” siger Tina Dalbøge.

Tina fortæller, at hun er stødt ind i mange udfordringer undervejs og gerne ville have vidst mere om for eksempel afdækning af marked og lignede problemstillinger. ”Sådan noget er jeg ikke skolet i – min hjerne fungerer som en gaseksplosion – jeg tænker ikke, før jeg er godt i gang med projektet. De gange, jeg har forsøgt at planlægge og strukturere alting, døde mit drive.”

”Mange af mine projekter er startet et sted, og før jeg har set mig om, er der kommet andre mennesker og andre ting ind over, så de har udviklet sig lynhurtigt. Jeg når ikke altid at få afsluttet det oprindelige projekt, før det har taget en ny drejning, men for det meste er det også det, der har gjort projektet til noget særligt og meget bedre end udgangspunktet.” fortæller Tina Dalbøge.

”Det har givet mig meget at starte en netværksgruppe for andre selvstændige iværksætterkvinder. Vi har været i gang siden 2007, og vi er hinandens advisory board – vi skaber sammen et rum for sparring, hvor vi virkelig går ind i hinandens projekter og støtter og inspirerer. Jeg kan kun anbefale andre at starte lignende grupper med 6-8 medlemmer, så der er taletid og feedback til hver enkelt. De store netværksgrupper, hvor man bare bytter visitkort, har jeg aldrig fået noget ud af.”

En af udfordringerne, som Tina arbejder med, er de digitale platforme. De har medført, at tingene ændrer sig hurtigt og eksplosivt, og det kan give problemer at være alene i sin virksomhed, når tingene forandrer sig så hurtigt. Tina uddyber dette: ”Det skyldes nok, at jeg kun er mig selv og ikke har ansatte til at sætte sig ind i alt det tekniske. Hvis jeg skulle starte forfra for eksempel med at blogge professionelt – hvilket jeg bruger meget tid på med et site, der nu besøges af over 2000 om dagen – så ville jeg finde en god ”webmand”, som kunne se fidusen i at lave alle de tekniske ting mod at få en procentsats af indtægten. Ikke en fastansættelse, men en fordeling af overskuddet fra salg af foredrag, kurser m.v.”

Tina har valgt, at hendes blog skal være reklamefri, da hun tror på, at læserne bliver trætte af, at alt efterhånden er klistret til. Så det er ikke der, hun høster en indtjening. Bloggen er til gengæld med til, at hun – og hendes Kreahobshop.dk - bliver fundet på nettet. ”Meget inden for IT har jeg måttet lære selv i stedet for at holde fokus på det, jeg er god til. Til gengæld er jeg nu blevet rigtig god til IT, og da det meste foregår på nettet nu, er det i sig selv et kæmpe plus.”

Tina forklarer, at hun helt og fuldt er med på, at det er smart primært at gøre det, man selv er bedst til. Men den slags kræver også penge og investering, så derfor har det været lettere sagt end gjort, forklarer Tina, der også har haft et andet, lidt mere personligt problem i sit liv som selvstændig.

”I starten var det sværeste at få folk til at forstå, at jeg ikke havde tid til at drikke kaffe i arbejdstiden. De mente, at hvis jeg ikke havde konkrete opgaver, så havde jeg nok masser af tid. Men opgaverne kommer ikke af sig selv, og man kan altid gøre noget for at få flere – ellers skal man jo ikke være selvstændig. Havde jeg haft et ”Værktor” (Værksted-Kontor) ude i byen havde det ikke været et problem.” I dag har omgivelserne lært det, og nu er den største udfordring, at Tina bliver så begejstret for projekterne, at hun glemmer tid og sted og arbejder alt for meget. ”Jeg forsøger at få lagt nogle pauser ind i form af gåture, vinterbadning og den slags, men det er svært, når jeg bliver så opslugt, at jeg glemmer alt omkring mig.”

Gode råd fra Tina Dalbøge

”Man skal ikke starte, hvis man har svært ved at sætte sig selv i gang og holde sig i gang”, siger Tina, der også mener, det er en god egenskab hos hende selv, at hun minder lidt om en korkprop. ”Jeg bliver ved med at komme op og prøve igen. Det giver fantastiske sejre at være selvstændig, men også mange ufrivillige dyk”.

Tina har flere ting, hun ville anbefale andre at tænke over, før de starter. Blandt andet siger hun, at man ikke skal trække tiden ud ved at vente på, at ”alt er klart”, som mange nye iværksættere har tendens til.

”Mange tror, at f.eks. det helt rigtige visitkort er det, der skaber kunder, og så venter de med at gå i gang, til det er klart. Når man så har fået visitkortene, er der andre ting, der skal ordnes, før man kan rykke, og sådan kan man blive ved med at lave undskyldninger for sig selv. I stedet skal man bruge tiden på forretningsmæssige tiltag, så man kan få nogle referencer. Har du bare haft én kunde, kan du fortælle om den. Derfor er det heller ikke så farligt at tilbyde noget til en nedsat pris eller måske gratis i starten, bare folk ved, at det er en specialpris. Hvis du har en hjemmeside, så skal den findes, når man søger. Der kan det være en idé at lægge ti kommentarer om dagen på relevante sites og på velbesøgte blogs, så de får links fra din side - og på den måde kommer din egen side til at rangere højere på Google. Er der en blog på din hjemmeside, så lav nogle relevante indlæg med gode søgeord og arbejd i det hele taget med søgeordsoptimering og evt. Google AdWords. En ny flot hjemmeside finder man jo kun, når man skriver domænenavnet – ikke ved at søge efter det, du udbyder.”

De vigtigste egenskaber for en iværksætter ifølge Tina Dalbøge

”Gåpåmod,” siger Tina uden at tøve og fortsætter: ”Drive og evnen til at dukke op igen og igen. Dertil også en evne til at kontakte og snakke med folk. Det der med at blive ved med at finde på og vende og dreje tingene, så de nye muligheder kan opstå. Ikke alle projekter bliver lige vellykkede, men man lærer af sine fejl, og måske er det netop en fejl, der får dig til at rykke det rigtige sted hen!”

En ”garvet rotte” som Tina har mange erfaringer at kigge tilbage på. Hun synes, det er vigtigt, at man virkelig tænker igennem, om livet som selvstændig passer til ens person.

”Har man viljen til at gå hele vejen? Man skal ikke blive selvstændig, selv med nok så god en forretningsidé, hvis man ikke kan rydde kalenderen og tage jobbet, når det kommer. Du kan sige til din chef, at du ikke kan en eller anden dag – men det kan man ikke sige til en kunde, der vil hyre dig eller kun kan holde et møde på et bestemt tidspunkt. Det nytter ikke, at man siger nej, fordi der er en hyggelig familiefrokost, et skolearrangement og den slags. Jeg prioriterede selv at være mor, da mine børn var små, men sparede krudt op til at kunne give den gas, da de blev større. Man mister ikke bare indtjening ved at sige nej til en god kunde, men også omtale, erfaring og måske en god reference. Hvis man vil være selvstændig, skal man ganske enkelt være klar til at gå hele vejen,” siger Tina Dalbøge.
“Viljen til at gå hele vejen! Man skal ikke blive selvstændig, selv med nok så god en forretningsidé, hvis man ikke kan rydde kalenderen og tage jobbet, når det kommer. Det nytter ikke, at man siger nej, fordi ens datter skal gå luciaoptog i skolen og den slags. Hvis man vil være selvstændig, skal man være klar til at gå hele vejen. ”
Tina Dalbøge
Indehaver af Kreahobshop.dk
- citat fra interview
Tina Dalbøge

Følg Iværksætterhåndbogen på Facebook

Iværksætterhåndbogen på Facebook

Følg Iværksætterhåndbogen på Facebook, hvor du finder spændende artikler og opslag om iværksætteri.
Se Iværksætterhåndbogens Facebook side >