Hvordan vil du tjene penge?

Når nogen spørger dig, ”Hvad er din forretningsmodel”, så spørger de egentlig ”Hvordan har du tænkt dig at tjene penge i din virksomhed?"


Her kan forretningsmodellen hurtigt og enkelt vise dine planer for en udenforstående. Hvis du kan forklare din forretningsmodel, så har du også lettere ved at gøre spørgeren tryg ved dig, dine kompetencer og din professionalisme. Det er vigtigt, uanset om det er din bank, en potentiel investor, kunde eller samarbejdspartner, der spørger dig.

Samtidig bliver det også meget lettere for dig at markedsføre din virksomhed og dine produkter, for du ved jo lige, hvad du vil sælge til hvem og hvordan.

Den mest enkle udgave af forretningsmodellen har kun fire overskrifter:
  • HVAD vil du sælge?
  • HVEM vil du sælge det til?
  • HVORDAN vil du sælge det?
  • Hvordan kan du skabe VÆKST?


HVAD vil du sælge?

Beskriv dit produkt eller din ydelse. Her tænker vi ikke på en beskrivelse af hver enkelt vare i butikken, men en generel og overordnet beskrivelse.
Beskriv kundens fordele ved at vælge netop dit produkt eller din ydelse frem for konkurrentens.
Beskriv den værdi, kunden oplever ved netop din vare eller ydelse. Fokuser på den værdi, du skaber - for det er den, du skal sælge!

HVEM vil du sælge til?

Lad nu være med at svare ”Alle!”. For med mindre du både kan og vil sælge dit produkt til alle mennesker i hele verden, så er det ikke det rigtige svar.
Beskriv målgruppen – så præcist som du kan. Alder, køn, geografi, interesser og andet relevant.
Jo bedre du kan beskrive målgruppen, jo bedre kan du målrette din markedsføring.

Måske opdager du, at nogle af dine produkter sælger til én målgruppe – og andre produkter til en anden målgruppe. Så har du faktisk to forskellige forretningsmodeller, som du bør beskrive hver for sig – ellers kan det blive vanskeligt at målrette markedsføringen.

HVORDAN vil du sælge dine produkter?

Her beskriver du konkret, hvordan en kunde køber, betaler og får leveret varen af dig - altså hele købsprocessen - eller "kunderejsen", som det også kaldes.
Går kunden ind i en fysisk butik, finder varen på hylden og betaler med kreditkort ved kassen? Ringer kunden og får telefonisk rådgivning fra dig, hvorefter du sender en faktura, som kunden betaler elektronisk? Kommer kunden til dig og får en behandling og betaler kontant – eller med et ”klippekort” på f.eks. fem behandlinger med rabat.

Igen vil du måske her opdage, at nogle af dine produkter sælges på en anden måde end de øvrige – og dermed har en særlig forretningsmodel, som du skal beskrive.

Hvordan kan du skabe VÆKST?

Her gælder det om at overveje, hvordan du kan øge salget og indtjeningen, og hvordan din indtjening kan vokse, uden at din arbejdsindsats vokser tilsvarende. Altså gøre virksomheden skalerbar.
Det er især relevant for dig, som lever af at sælge dine ydelser på timebetaling, da det her kan være svært at skabe vækst. Der er sikkert en grænse for, hvor høj en timepris du kan forlange, og der er en naturlig grænse for, hvor mange timer du kan sælge.
Overvej om du kan sælge andre varer eller ydelser, som supplerer de nuværende. Måske kan du skabe et koncept omkring dine produkter eller ydelser. Med koncept mener vi, at du kan skabe en ramme, en fortælling eller en sammensætning af produkter, som skaber en samlet oplevelse, en samlet værdi, der overstiger værdien af de enkelte elementer.

Uanset hvad du sælger, er det godt at "trimme" virksomheden og dine processer, så du er klar til vækst. Forestil dig "best case scenario" - f.eks. at dit opslag på Facebook bliver delt af tusindvis af mennesker, du kommer på landsdækkende tv, og alle vil pludselig købe af dig. Kan du så levere?
Det ville da være ærgerligt, hvis du ikke kan udnytte successen, ikke?

Forretningsmodellen er dit værktøj til at holde fokus og til at bygge din kommunikation og markedsføring op omkring. Eller som nævnt i starten - en beskrivelse af, hvordan du har tænkt dig at tjene penge!


Tilbage til artikeloversigt