Iværksætterkonkurrencer

Der findes en lang række iværksætterkonkurrencer rundt om i landet, og vi opfordrer ofte iværksættere til at deltage i konkurrencerne.


Jamen er det ikke spild af tid? tænker du måske.
Og jo, der skal gøres et stykke arbejde både med at skrive ansøgningen og med at møde op til præsentation, hvis din virksomhed eller idé går videre i konkurrencen. Og jo, sandsynligheden for at vinde kan være lille – og nej, afgørelsen er ikke altid retfærdig eller forståelig for deltagerne.

Men når det er sagt, så er der faktisk også en række fordele ved at bruge tid på konkurrencerne.

What’s in it for you?

Det at skulle beskrive sin idé eller virksomhed og sælge den til dommerne er en rigtig god øvelse, som gør dig skarp på de unikke fordele, der er ved lige netop din virksomhed. Du bliver dygtigere til at præsentere din virksomhed kort og præcist – det som populært kaldes elevatortalen (de få sekunder du har til at præsentere din virksomhed over for en fremmed, du møder i en elevator). Elevatortalen får du brug for rigtig mange gange, når du netværker og møder potentielle kunder og samarbejdspartnere.

Arbejdet med ansøgningen kan også hjælpe dig med at finde evt. huller eller mangler i din forretningsplan, som du skal arbejde på at forbedre. Du kan finde inspiration til, hvordan du skal skrive din forretningsplan i Iværksætterhåndbogen,

Selv om du måske ikke kommer videre i konkurrencen, har tiden ikke været spildt - du er sikkert blevet klogere og dygtigere undervejs.

Hvis du kommer igennem første udvælgelse og skal præsentere din idé eller virksomhed for dommerne, skal du i gang med at træne din salgspræsentation – også kaldet pitch på nydansk. Det kan godt give lidt hjertebanken og sved på panden, især hvis det er første gang. Men også her gør øvelse mester, og det er en stor fordel at øve sig i at kunne give en god præsentation eller salgstale. Prøv evt. at bruge NABC-metoden, som vi beskriver i Iværksætterhåndbogen, og som du også kan finde beskrevet på nettet.

Når du laver din pitch over for dommerne, er det ikke kun konkurrencen, du kan vinde – du kan også vinde dommernes interesse i din virksomhed – og det er ikke helt skidt (for nu at sige det meget jysk). Ofte resulterer en god præsentation i efterfølgende kontakt og måske samarbejde med en eller flere af dommerne.

Husk at fortælle dit netværk, at du er gået videre i konkurrencen og skal præsentere din virksomhed for dommerne! Det er en rigtig god anledning til at skabe interesse for din virksomhed på de sociale medier.

Hvis du vinder konkurrencen – ja, så skulle du helst ikke være i tvivl om fordelen ved at deltage. Men ofte er selve præmien ren symbolsk. Det er synligheden i medierne og kontakten til dommerne, mentorerne og hvem der nu ellers er involveret, der er de vigtigste præmier!

Så bare klø på i konkurrencerne!


Tilbage til artikeloversigt